Türkiye’de Köpek Maması Tüketimi Lüks Olmaktan Çıkmalı

Köpek Maması İhracatı

Türkiye de yaklaşık 35 bin tonluk tüketim hacmine sahip evcil hayvan mama pazarı yüksek KDV oranları nedeniyle istediği ivmeyi bir türlü yakalayamıyor. Yabancı yatırımcıların ilgi duyduğu pazardaki büyük üreticiler sadece iç pazarda değil dünyada da kendilerini ispat etmek için teşviklerin artmasını, kedi – köpek maması lüks tüketim ürünü statüsünden çıkartılmasını talep ediyor.

Türkiye’nin sağlıklı, temiz ve kaliteli mama üreticisi olarak  dört büyük mama imalatçısı olduğundan söz edilebilir. Bu dört firmanın üretim kapasitesi toplamda 120 bin ton civarında. Sektörümüzün potansiyeli yüksek tek eksiğimiz bu potansiyeli ortaya çıkartacak teşvikler” diyor.

Yabancı yatırımcıların göz kırpmaya başladığı evcil hayvan mama pazarı, üretim gücünü daha da artırmayı hedefliyor. Geçen 10 yılda ithal mamaya olan bağımlılığın gittikçe azaldığı Türkiye’deki üreticiler, son dönemde devletin sanayi alanında başlattığı teşvik rüzgarının kendi yönlerine esmesini bekliyor. Öyle ki 130 milyon Euro büyüklüğe erişen kedi – köpek mama pazarının önümüzdeki beş sene boyunca yüzde 8 ila 10 arası büyüyeceği tahmin ediliyor. Ancak ithal ürünlere uygulanan vergi tutarının yüzde 8.9, yerli imalatçıların kullandığı hammadde vergi tutarının ise yüzde 130’a ulaşması sektörü üretim anlamında zor duruma sokuyor.

Tüm gıda ürünlerinde yüzde 8 olan KDV tutarının da kedi ve köpek maması sektöründe yüzde 18 civarında olduğu anlatılıyor,  hazır mamanın lüks tüketim olarak görüldüğünün altını çiziliyor.  “Her yıl 4 Ekim’de sevimli dostlarımızın yaşam kalitesini artırmak için dileklerde bulunuyoruz. Ancak ne yazık ki onların sağlığı için gerekli gıdalar hala lüks tüketim ürünü olarak adlandırılıyor” diyor. Vergi oranları nedeniyle sektörün ihracat yapmakta zorlandığını anlatılmakta olup, “Bugün Avrupa ülkelerinde kedi – köpek mama pazarının büyüklüğü ortalama 4 milyar Euro civarında. Fakat devlet teşvikleri yetersiz olduğu için yerli üreticiler Avrupa’ya ihracat yapmakta zorlanıyor. Avrupa pazarındaki pastadan pay alamıyor. Avrupa ülkelerine ihracat yapıldığı taktirde kapasite boşlukları ciddi şekilde dolması hatta dış ticaret fazlası oluşması dahi söz konusu. Ancak yerli mama ihracatı şu anda ne yazık ki Ortadoğu ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri ile sınırlı kaldığı ” söylenmekte.

Sektörün artık mama ithal eden konumundan ihraç eden konuma gelmeye başladığını ancak tablonun hala yetersiz olduğu anlatılıyor.  “Türkiye’de mama pazarının çehresi değişiyor, bu alandaki fırsatları yakalamak gerek” “Toplumumuzda ev yemeği artıklarının evcil hayvanların sağlığına verdiği zarar artık çok daha net biliniyor. Başta Anadolu illeri olmak üzere tüm Türkiye’de hazır mama tüketim rakamları artmaya başladı. Evcil hayvan besleme alışkanlıkları ile ilgili bilinç giderek artıyor. Ülkemizde yıllık mama tüketimi 33.000 tona ulaştı.

Yorum Yap

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>